北海道新幹線(新青森~新函館北斗間)が開業【交通】

北海道新幹線(新青森~新函館北斗間)が開業


【札幌までの全線開通は2030年度末の予定】
北海道新幹線の新青森~新函館北斗間が、2016年3月26日に開業しました。新函館北斗~札幌までの約360㎞の全線が開通するのは2030年度末になります。北海道新幹線が全線開業すれば、現在の札幌~東京間の所要時間9時間10分が、約4時間早い5時間で結ばれます。北海道新幹線は、北海道全体の活性化のために不可欠であり、一日も早い開業が待たれていました。開業までの足取りを追ってみましょう。


【The entire railway to Sapporo is scheduled to open by the end of fiscal 2030】
 The Hokkaido Shinkansen line between Shin-Aomori Station and Shin-Hakodate Hokuto Station started operating on March 26. The Hokkaido Shinkansen will start operating from Shin-Aomori Station to Sapporo Station, 360km, at the end of fiscal 2030. It takes 5 hours to travel from Tokyo to Sapporo. It is about 4 hours faster than before. The Hokkaido Shinkansen is expected to trigger the revitalization of Hokkaido. How was it done?

北海道新幹線(新青森~新函館北斗間)が開業 - 整備が進む日本の新幹線網 -
 1964年10月、東京五輪に合わせるために東海道新幹線が開業しました。開業以来、予想を上回る利用実績を上げ、新幹線に対する国民の期待が高まっていきました。新幹線による高速輸送体系の整備を図るため、1970年に全国新幹線鉄道整備法が制定されました。国土交通大臣が新幹線の建設の基本計画をまとめ建設を指示するというものです。
 この法律に基づいて、1973年に5路線の整備計画が決定しました。5路線とは北海道新幹線(青森~札幌間)、東北新幹線(盛岡~青森間)、北陸新幹線(東京~大阪間)、九州新幹線鹿児島ルート(福岡~鹿児島間)、九州新幹線長崎ルート(福岡~長崎間)の5つの新幹線です。これら5路線を総称して「整備新幹線」と呼んでいます。
 すでに開業もしくは建設中だった東海道新幹線、山陽新幹線、上越新幹線、東北新幹線(東京~盛岡間)などは整備新幹線には含まれていません。また、リニア中央新幹線は2011年に整備計画が決定したので整備新幹線には含まれません。

- Development of Shinkansen network -
 The Tokaido Shinkansen line began operation in October 1964, just in time for the Tokyo Olympics. Since its opening, it has produced better results than expected. Public expectations for Shinkansen were growing. In 1970, The National Shinkansen Railway Development Law was enacted to promote the development of high-speed transport system, Shinkansen. Minister of land, infrastructure and transportation must compile and decide the basic construction policy.
 On the basis of this law, the construction projects for the five routes were decided in 1973. Five projected routes were the Hokkaido Shinkansen (between Aomori and Sapporo), the Tohoku Shinkansen (between Morioka and Aomori), the Hokuriku Shinkansen (between Tokyo and Osaka), the Kyushu Shinkansen Kagoshima route (between Fukuoka and Kagoshima), and the Kyushu Shinkansen Nagasaki route (between Fukuoka and Nagasaki). These five routes are called "new Shinkansen lines" as a generic name.
 The Tokaido Shinkansen, the Sanyo Shinkansen, the Joetsu Shinkansen, and the Tohoku Shinkansen (between Tokyo and Morioka) that are already in practice or under construction are not included in it. Linear Chuo Shinkansen Line is not included in new Shinkansen lines because development plan of it was decided in 2011.

- 誰が建設し、誰が運航する -
 北海道新幹線は、全国新幹線鉄道整備法に基づく整備計画により、新青森~新函館北斗間が2005年に着工され、今年の3月26日に開業しました。新函館北斗~札幌間は、2030年度末に開業を予定しています。
 北海道新幹線の工事費は、新青森~新函館北斗間で約5,500億円、新函館北斗~札幌間で約1兆6,700億円、合計で約2兆2,200億円が見込まれています。この巨額をだれが負担するのでしょうか。
 北海道新幹線は、整備新幹線として建設されています。整備新幹線は、独立行政法人の「鉄道・運輸機構」が新幹線施設を建設・保有し、営業主体となるJR北海道に対して施設を貸付ける形になっています。このため、新幹線建設の財源は、JR北海道が貸付料を支払った残りの部分について国が3分の2、残りの3分の1を地方が負担します。

- Who builds it and operates it? -
 Based on the National Shinkansen Network Law, construction of the Hokkaido Shinkansen line started in 2005 and began operation on 26 March 2016. Between Shin-Hakodate Hokuto and Sapporo has been scheduled to be opened in the end of fiscal 2030.
 The total cost of constructing the Hokkaido Shinkansen is estimated at about 2 trillion 220 billion yen. The details of it were as follows, about 550 billion yen for between Shin-Aomori Station and Shin-Hakodate Hokuto Station, and about 1 trillion 670 billion yen for between Shin-Hakodate Hokuto Station and Sapporo Station. Who will be burdened with this large expenses?
 The Hokkaido Shinkansen is constructed as the new Shinkansen lines. Japan Railway Construction, Transport and Technology Agency constructs and possesses the Shinkansen facilities, then JR Hokkaido borrows the railways as a railway operator. JR Hokkaido pays rent, and two-thirds of the construction costs paid by the Government and one-third of them paid by local governments.

- H5系の「はやぶさ」と「はやて」 -
 JR北海道は、新幹線車両としてH5系の10両編成4本を新造しました。H5系は直通運転する東北新幹線と共通するイメージを持たせるため、JR東日本のE5系をベースに製造されています。
 東京・仙台~新函館北斗間を運転するのが「はやぶさ」で1日11往復、「はやて」は盛岡・新青森~新函館北斗間を2往復します。最速到達時間は、東京~新函館北斗間が4時間2分で、これまでより約1時間30分も早くなります。また、新青森~新函館北斗間では、50分も早い約1時間で到着します。
 北海道新幹線の開業によって、「スーパー白鳥」など一部の特急や急行の運行を取りやめます。また、新幹線と並行在来線となる江差線の五稜郭~木古内間は、第三セクター「道南いさりび鉄道」としてJRの経営から分離されます。

- H5 Series Shinkansen, Hayabusa and Hayate -
 JR Hokkaido built four 10-car H5 series trains. H5 Series have a similar level of performance as the Tohoku Shinkansen Line’s E5 series trains operated by JR East.
Hayabusa train makes 10 round trips a day between Tokyo and Shin-Hakodate-Hokuto stations and 1 round trip between Sendai and Shin-Hakodate-Hokuto. Hayate trains make 1 round trip between Morioka and Shin-Hakodate-Hokuto and also 1 round trip between Shin-Aomori and Shin-Hakodate-Hokuto, once a day. The fastest traveling time between Tokyo and Shin-Hakodate-Hokuto will be 4 hours and 2 minutes. It is 1hour 30minutes faster than before. In addition, Travel time between Shin-Aomori and Shin-Hakodate-Hokuto is approximately 1 hour. it is 50minutes faster than before.
 With the opening of the Hokkaido Shinkansen,some limited express trains and express trains including " Super Hakucho " are discontinued. JR Hokkaido closed the section of Esashi line between Goryokaku and Kikonai. It was transferred from JR Hokkaido to a third-sector railway company "South Hokkaido Railway Company", becoming the Isaribi Line.
北海道新幹線(新青森~新函館北斗間)が開業 - 青函トンネルでは在来線と共用 -
 北海道と青森は1988年に完成した青函トンネルで結ばれ、在来線の特急列車や貨物列車が走行しています。北海道新幹線は、これら在来線に新たに加わることになります。実は青函トンネルは、建設当初から新幹線規格で作られていました。新幹線と在来線は線路の幅が違うため、線路を3本にして共用して走行できるようにしていたのです。青函トンネルの長さは約54㎞ですが、その前後を含めた約82㎞が新幹線と在来線の共用走行区間になっています。
 新幹線は時速200㎞以上で走行する幹線鉄道と定められていますが、北海道新幹線の設計上の最高速度は時速260㎞となっています。しかし、在来線と共用して走行する青函トンネル内では、安全性などの観点から在来の特急などと同じ時速140㎞に制限されています。
 青函トンネルの海底部にあった竜飛海底駅と吉岡海底駅は、新幹線の工事に伴っていずれも2014年3月に廃止されました。

- In the Hokkaido Shinkansen line, the Seikan tunnel is shared with trains on the existing regular railway line -
 The Seikan Tunnel connecting between Hokkaido and Aomori was completed in 1988, and limited express trains and freight trains run through it. In fact, the Seikan Tunnel has been constructed under the Shinkansen standard. Because the track widths were different, the Shinkansen and the conventional lines were made to be able to run by making three tracks and sharing them. The Seikan-tunnel is 54 kilometres long. Including the section through the Seikan Tunnel, the Shinkansen shares 82 km with the conventional line.
 The Shinkansen is a trunk line having a speed of more than 200km/h. The Hokkaido Shinkansen is designed for a maximum speed of 260km/h. It is limited to 140km/h in the Seikan tunnel to guarantee the safety.
Tappi-Kaitei Station and Yoshioka-Kaitei Station were closed in March 2014 due to construction work for the Hokkaido Shinkansen.

- 新幹線開通による期待と不安 -
 北海道新幹線の開業で、東北や首都圏との所要時間が短縮され、観光ビジネスなどさまざまな分野での連携・交流が拡大すると期待されています。昨年、金沢まで延伸した北陸新幹線の成功例が示している通りです。
 しかし、北海道新幹線と競合する飛行機の存在を見逃せません。飛行機による輸送は、北海道と本州を結ぶ大動脈となっており、鉄道利用客を大きく上回っています。新幹線が開業して、所要時間が短縮されたといっても飛行機のスピードには及びません。運賃で比較すると、新幹線が飛行機よりも下回りますが、航空運賃は条件によって割引があります。また、格安のLCCも充実しています。このため、上手く旅程を計画すれば新幹線と同等、あるいは安くなるケースも考えられます。
 今後、北海道新幹線が飛行機との競争にどう対応するのか、あるいはどのように棲み分けるのか見守りたいと思います。

- Hopes and fears for the opening of the Hokkaido Shinkansen -
 The Hokkaido Shinkansen reduces travel time from the Tokyo metropolitan area and the Tohoku region. The tourist industry is expected to grow in various ways. The Hokuriku Shinkansen which extended to Kanazawa last year is enjoying its success.
 However, there are airplanes which compete with the Hokkaido Shinkansen. An airplane is the main artery between Honshu and Hokkaido. The Shinkansen became faster than before. Nevertheless, airplanes are still faster than the Shinkansen. The Shinkansen is usually cheaper than airplane, but if we buy an airplane ticket at the right time, flying can be cheaper than the Shinkansen. In addition, there are many LCCs.
 We will watch over the progress of Hokkaido Shinkansen and airplanes.
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